Wat te doen na diefstal van waardevolle voorwerpen?

1 – Geef de diefstal of diefstalpoging aan bij de politie. De algemene voorwaarden van woningverzekeringen bepalen meestal dat de verzekerde, in geval van diefstal of poging tot diefstal, binnen de 24 uur een klacht moet indienen bij de politie en aan de verzekeraar een kopie van het proces-verbaal moet bezorgen.

2 – Neem snel alle nodige stappen als er effecten of andere waardepapieren gestolen zijn. Als er kredietkaarten zijn verdwenen, verwittig dan de kredietorganisaties

(bel ‘Card Stop’ op het nummer 070344344).

3 – Geef het schadegeval bij ons aan door ons zo precies mogelijke informatie te geven over:

  • de omstandigheden van de diefstal
  • de verliezen en beschadigingen

Bescherm je tegen zo’n diefstal met een juwelen, antiek en waardevolle voorwerpenverzekering.

 

Aanbevelingen

Verzamel bewijsstukken

  • Om uw verklaring kracht bij te zetten kunt u foto’s van eventueel geforceerde deuren of vensters toevoegen, of van de wanorde die de inbrekers hebben achtergelaten…
  • Als er getuigen zijn, geef hun gegevens dan door aan ons.

Stel inventaris op:

Om in geval van diefstal vergoed te worden, zal u het bestaan en de waarde van de gestolen voorwerpen moeten bewijzen.

Dat geldt voor alle gestolen goederen, maar bij diefstal van juwelen is het bewijs vaak moeilijker. Bepaalde stukken kunnen zeer oud zijn, u kunt ze geërfd hebben of als cadeau gekregen hebben…, en u heeft in dergelijke gevallen niet altijd de nodige documenten om te bewijzen dat u de eigenaar bent.

De oplossing: stel vanaf nu een inventaris op van alle waardevolle voorwerpen in uw bezit, samen met de bijbehorende bewijsstukken

Hierdoor zal u de stappen na een diefstalschade versnellen en vergemakkelijken. Bovendien zal u kunnen bewijzen dat u de eigenaar van de gestolen voorwerpen bent.

Dus stel een dossier op waarin u een inventaris opmaakt van al uw waardevolle voorwerpen, met informatie en de volgende bewijsstukken:

  • het merk, type, aankoopjaar, eventueel andere details
  • het aankoopbewijs (facturen, reparatiebonnen, uittreksels van uw betaalkaart,…),

en, in het bijzonder voor juwelen:

  • het garantiebewijs,
  • het echtheidscertificaat,
  • foto’s (vooral van de juwelen, gedragen tijdens verscheidene gelegenheden),
  • de notariële inventaris, indien het om geërfde voorwerpen gaat,

Het is dus sterk aanbevolen om u goederen te registreren in het formulier van de FOD Binnenlandse Zaken, genaamd ‘save your numbers’.

 

Wil je een offerte aanvragen voor een juwelen, antiek & waardevolle voorwerpenverzekering of heb je nood aan meer informatie?

Wenst u bijkomende informatie of reeds een offerte, kan u deze aanvragen via volgend formulier. Ook telefonisch (050/51.83.38) of tijdens een bezoek op één van onze kantoren staan wij u graag te woord.

Ontdek interessante tips & tricks op onze blog!

my pension lycke

“My Pension” drukt u met uw neus op de feiten

Lees meer
storm preventietips

Preventietips voor storm!

Lees meer

Krijg onze tips & tricks in je mailbox!